Home             Over Cécile             Recepten             Reviews             Contact

Posts tonen met het label Asperges. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Asperges. Alle posts tonen

10 december 2014

Rolletje van rosbief met tartaar van tonijn

It's beginning to look alot like christmis

Licht het aan mij of zet iedereen zijn kerstboom dit jaar veel eerder op dan anders?
Om heel eerlijk te zijn ben ik nog niet in de kerststemming, maar dat zal denk ik komen doordat wij midden in de verbouwing van ons nieuwe huis in Haarlem zitten. 1 december hebben we de sleutel gekregen en samen met de aannemer zijn we gelijk van start gegaan met de verbouwing.
Voor degenen die mij op Instagram volgen hebben al een foto voorbij zien komen van onze complete achterpui die er uit ligt. Als het goed is zit de pui er eind deze week weer in en hebben we een stuk meer licht in ons nieuwe huis. Helaas is ons huis met kerst nog niet af. We vieren dit jaar kerst bij onze beide families. Wat zijn jullie plannen met kerst?
De komende tijd zal ik door de verbouwing en verhuizing het wat rustiger aan doen met mijn blog, maar ik wil ik jullie wel graag inspireren voor kerst. Dit jaar heb ik er voor gekozen om een makkelijk kerstmenu te maken. Ik wil je laten zien dat je met weinig tijd ook wat lekkers op tafel kunt zetten. Daarna kun je volop genieten met je dierbaren van het gezellig samen zijn, daar gaat het toch per slot van rekening om met kerst?
Vandaag trappen we af met het voorgerecht, een rolletje van rosbief gevuld met tartaar van tonijn.
Heel makkelijk om te maken en goed voor te bereiden zodat het zo klaar is als je gasten komen. 

Rolletje van rosbief met tartaar van tonijn - www.desmaakvancecile.com

13 mei 2014

Detox voor lekkerbekken: dag 1

De eerste dag zit erop! Ben een dagje eerder begonnen omdat ik tussendoor een keer een avondje ga zondigen omdat dit al zo gepland stond. Met dit extra dagje probeer ik dit een klein beetje te compenseren....uiteraard is dit geen onderdeel van de detox en niet aan te raden.

Ik begon de dag met een warm glas water met het sap van een halve citroen. Advies van Hanneke was om een hele citroen te gebruiken, maar het leek mij verstandiger om met een halve citroen te beginnen. Voor mij een goede keuze want kon het glas niet leegdrinken zonder te kokhalzen (sorry voor deze details!)
Morgen nog maar een keer proberen en anders laat ik dit achterwege.

Vorige week testte ik al ter voorbereiding de groene kant en klare sapjes van Frecious. Leek me wel makkelijk. Om eerlijk te zijn vond ik ze echt niet lekker. Daarom besloot ik om afgelopen weekend zelf aan de slag te gaan met de sapcentrifuge die ik bij mijn Magimix heb. Groene smoothies worden denk ik niet mijn favoriet, maar de smoothie van spinazie, komkommer en mango smaakte me wel een stuk beter!
Tip! Bewaar ze in porties in de vriezer. Ik gebruikte hiervoor de flesjes die ik bewaarde van Frecious en een flesje van de AH die ik laatst op het station had gekocht. 's Avonds haal je het flesje uit de vriezer en leg je in de koelkast en dan kan je 's ochtends je sapje drinken.

's Ochtends had ik een afspraak. Deze liep wat uit en ik had er niet aan gedacht om wat te eten mee te nemen. Was blij dat ik om 13.15 uur eindelijk wat kon eten. Volgende keer maar wat in m'n tas stoppen. Ook merkte ik dat ik niet genoeg gedronken had. Dit heb ik 's middags goed ingehaald.

M'n ouders kwamen terug van vakantie en bleven eten en logeren. Terwijl zij een borreltje namen met wat lekkers erbij, dronk ik keurig een glas water. Aangezien ik door de week eigenlijk nooit drink, koste mij dit geen moeite. Ik nam wel een handje cashewnoten om niet in de verleiding te komen om een stukje gedroogde worst te pakken.

We aten asperges. Doordat ik er gerookte zalm bij at, miste ik de ham en aardappeltjes niet.

Qua beweging vandaag er helaas niet aan toe gekomen om te wandelen of iets dergelijks

Benieuwd hoe m'n dagmenu eruit zag?

Ontbijt:
Glas warm water met sap van een halve citroen
Groene smoothie van spinazie, komkommer & mango

Lunch:
Artisjok met tomatendip


2 rijstwafels met homemade hummus, tuinkers, een halve avocado en tomaat

Tussendoor:
1 handje pecannoten en 1 handje cashewnoten
2 schijven meloen

Dinner:
Asperges met gerookte zalm en een gekookt eitje

Gedurende de hele dag heb ik water en kruidenthee (rooibos en munt) gedronken.


Lees hier de aftrap van mijn detox voor lekkerbekken 



5 mei 2014

Salade met asperges & Hollandse garnalen en aspergewijn van het jaar

Het aspergeseizoen is weer volop in gang en loopt officieel tot 24 juni a.s. Ik eet graag asperges. Bijvoorbeeld op klassieke wijze. Het recept hiervoor vind je hier.

Wijnkoperij van Bilsen uit Tilburg won voor de derde keer een prijs van het Brabants Asperge Genootschap voor de beste aspergewijn. Hun aspergewijn, genaamd  'La Tour de dames Viognier', is gemaakt van de druivenrassen viognier en een vleugje droge muscat, afkomstig van wijngaarde nabij Beziers in Frankrijk. Wijnkoperij van Bilsen exporteert de wijn rechtstreeks vanaf de producent. Dat ze verstand hebben van wijnen blijkt wel uit dat hun wijnassortiment in 2013 voor de vijfde keer is uitgeroepen tot de beste van Nederland!

Ik mocht de La Tour de dames Viognier van hun testen. De wijn is fris met een klein zuurtje en smaakt heerlijk bij asperges op klassieke wijze, maar probeer hem ook eens bij deze lentesalade met asperges, Hollandse garnalen en frisse limoendressing.

Salade met asperges & Hollandse garnalen en aspergewijn van het jaar - www.desmaakvancecile.com

27 juni 2013

Asperges op klassieke wijze

Het aspergeseizoen loopt helaas bijna op zijn einde, dus ik deel nog graag mijn recept hoe ik het liefst asperges eet op klassieke wijze met beenham, gekookt eitje, aardappels en Hollandaise saus. Hollandaise saus is heel eenvoudig te maken als je een keukenmachine of blender hebt, maar vind je dit te veel werk dan kan je natuurlijk ook de asperges met gesmolten boter serveren.

de Smaak van Cécile

Ingrediënten voor 2 personen:

    4 juni 2013

    Risotto met asperges & gepocheerd ei

    Ik ben zo gek op asperges dat we ze in de aspergetijd bijna wekelijks eten. Risotto en ei vind ik ook heerlijk, dus voor mij de ultieme combinatie!

    de Smaak van Cécile

    Ingrediënten voor 2 personen:

    • 500 gram witte asperges

    • 150 gram risotto rijst

    • 1 glas droge witte wijn

    • 1 liter groente- of kippenbouillon

    • 2 eieren, op kamertemperatuur

    • 1 handje verse basilicum

    • 50 gram geraspte Parmezaanse kaas

    Printfriendly

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...